Lukuaika 5 min.
Foody Allenilla on vuosikymmenien kokemus työstä ruoka-alan keskiössä, ruokailmiöiden ja kuluttajatrendien parissa. Työksemme luomme asiakkaillemme laadukkaita ruokabrändejä, sisältöjä, markkinointia, vientihankkeita sekä viestintää. Asiakkaamme ovat suomen suurimmat elintarviketalot.
Ruoka elää jatkuvassa muutoksessa. Tällä hetkellä maailmantilanne keikuttaa ruuan hintoja, ruokakeskustelua värittävät poikkeuksellisesti huoltovarmuus ja energian hinta. Kotikokkailu on tavallista suositumpaa ja ruuaksi valitaan useammin tuttuja ja edullisia perusraaka-aineita kuin eksoottisempia kokeiluja. Samaan aikaan isot muutokset eli megatrendit vaikuttavat edelleen siihen mitä kuluttajat haluavat nyt ja tulevaisuudessa ruuakseen ostaa.
Epävarma aika laittaa ruuassakin markkinaosuudet uudelleen jakoon. Parhaiten pärjäävät ne yritykset, jotka jatkavat satsauksiaan markkinointiin ja ajankohtaisten tuotteiden kehitykseen.
Ruuantuotannon tulevaisuus koskettaa koko yhteiskuntaa. Kotimainen ruoka ja maatalous ovat vahva osa myös kulttuuriamme ja onneksi suomalaisen ruuan arvostus on vuosikymmenen aikana parantunut huimasti.
Suomen tavoitteena tulee uudellakin hallituskaudella olemaan elintarvikeviennin tuplaaminen. Ruuan viennillä on suora vaikutus siihen, että kotimainen ruuantuotanto säilyy tiloillamme elinvoimaisena ja kannattavana. Panostamalla laadukkaaseen tuotekehitykseen ja brändäykseen saadaan kasvatettua tuotannon arvoa ja edellytyksiä menestyä kilpailussa.
Mielestämme Suomen ruoka-alan on yhä tarve katsoa eteenpäin ja tarttua rohkeasti uusiin ideoihin. Siksi me Foody Allenilla haluamme osaltamme kannustaa ruoka-alaa uudistumaan ja toteuttamaan villejäkin ideoita.
Me Foody Allenilla näemme ruoka-alaa sisältä käsin toimiessamme päivittäin asiakkaidemme kanssa. Useimmat elintarvikealan yrittäjät ovat sisäistäneet hyvin jatkuvan kehittämisen ja uudistumisen osaksi toimintatapaansa. Luodaan uutta ja parannetaan vanhaa trendien ja ilmiöiden muutoksissa. Aina välillä tapahtuu merkittävämpi loikka, kun tekeminen osuu nappiin ja rakentaa ilmiötä.
Kunnianhimoisia ideoita jää silti toteuttamatta. Joskus riskit koetaan liian suurina tai epäonnistumisen (tai onnistumisen!) pelko upottaa hyvät ideat jäihin. Konkreettisena esteenä on myös rahoituksen puuttuminen muuten priiman hankkeen toteuttamiseen. Julkisen T&K rahoituksen tarkoitus on tuottaa yrityksiin kasvua ja työpaikkoja. Yritykselle julkinen rahoitus tasoittaa kehityshankkeen taloudellista riskiä ja mahdollistaa projektin tekemisen isommin ja vaikuttavammin.
Foody Allen avaa uuden ”Hankegeneraattori”-palvelun (työnimi), jolla autamme ideasi menestyväksi ruokatuotteeksi. Palvelu hyödyntää julkista rahoitusta, jonka avulla helpotamme asiakkaidemme kynnystä investoida kehityshankkeeseen.
Hanke on aina uniikki ja toteuttaa yksinomaan asiakkaan kehitystarvetta. Rakennamme ideastasi tavoitteellisen hankkeen ja autamme rahoituksen hakemisessa. Varsinainen työ tehdään pääsääntöisesti Foody Allenin, kumppanien ja asiakkaan oman työn yhdistelmänä. Me pidämme projektin hallinnassa loppumaksatukseen saakka, jolloin hanke pysyy tavoitteessaan ja tilaisuutta ei haaskata.
Apua löytyy kyllä kun osataan ja uskalletaan kysyä. Otetaan mallia onnistumisista ja jaetaan vastuuta. Emme tiedä tulevaisuutta, mutta yrittämättä ei kannata jättää.
Jaakko Korpela liittyi vuoden alusta tiimiimme rakentamaan Foody Allenin hankepalvelua. Jaakko tuntee yritysten rahoitusmaailmaa polustaan ruokateknologian ex-yrittäjänä. Hänellä on myös vuosien kokemus hankeympäristöstä Turun yliopiston projekteissa Suomessa ja ulkomailla.